Paulo Freire

Paulo Freire był brazylijskim nauczycielem i filozofem wychowania. W latach pięćdziesiątych zaangażował się w działania wyzwoleńczych ruchów społecznych, prowadząc działalność edukacyjną wśród najbiedniejszej ludności północno-wschodniej Brazylii. Freire szybko zdobył rozgłos dzięki stworzonym przez siebie programom alfabetyzacji dorosłych, które były oparte na jednoczesnym nauczaniu alfabetu oraz uświadamianiu form ucisku i wyzysku.

Jego wpływowe teorie i publikacje, na czele z Pedagogią uciśnionych, zainicjowały nowy nurt w nauczaniu zwany pedagogiką krytyczną. Nurt ten zrywa z głównymi założeniami i metodami edukacji instytucjonalnej oraz zwraca uwagę na miejsca styku pomiędzy edukacją, polityką i (nie)sprawiedliwością społeczną. Freire czerpał w swej pracy z filozofii heglowskiej, marksistowskiej oraz teorii myślicieli i myślicielek antykolonialnych. Stworzony przez niego model edukacji wyzwolenia respektuje kompetencje osoby uczącej się przy jednoczesnym postrzeganiu osoby nauczającej jako partnerskiej w procesie kreowania wiedzy.

Nakładem naszego wydawnictwa ukaże się Pedagogia uciśnionych w przekładzie Magdaleny Walczuk.